Herfstwandeling

HERFSTWANDELING IN DE ARDÈCHE

EEN PRACHTIGE ZONSOPGANG KLEURT MIJN HERFSTWANDELING ORANJE

Heerlijk een echte herfstwandeling gemaakt met oranje gekleurde bladeren tot je knieën maar toch ook 27 graden in de zon. Om 07:30 uur vertrok ik met een schitterende zonsopgang. De route die ik voor ogen had zou te zwaar worden voor Starck dus met alleen mijn rugzak en mobiele telefoon voor de foto’s ging ik op pad.

“SENTIER DES DRUIDES’

Vanuit L’Xpérience begon de route naar de oude brug van Saint Martin alwaar ik de “Sentier des druides” nam. Deze mooie wandeling leidt naar Valgorge waar wederom een prachtige brug links naar het dorp toe gaat. Maar ik ging rechtdoor, een klein stukje geasfalteerde weg richting Chastanet. Bij het huis “La Molle” passeerde ik links onderlangs om weer op een klein bospad te komen. De volgende oude brug is de brug van Chastanet. Ook hier liet ik de brug links liggen en liep over de geasfalteerde weg naar Chastanet. Het zo levendige dorpje in de zomer lag er nu stil en verlaten bij.

Wel staat er een oeroude Kastanjeboom en kun je groenten en planten kopen bij Christian en Marie Claire. Zo zie je het denk ik in Nederland niet meer; twee kisten, een plank erop en je waren uitstallen met een kistje ernaast waar je je betaling in moet doen !

Groentewinkel in Chastanet

Tuin Christian en Marie Claire

Je moet Chastanet doorlopen en steeds aan de linkerkant blijven. Wanneer je het dorp dan weer uitloopt is er links een aanwijzing voor Rocles. Dit is het pad dat je moet volgen.

“LA FERME DE GOURGOUNEL”

Let op,  het pad gaat op een gegeven moment rechts schuin omhoog en dit mis je heel gemakkelijk. Op mijn Apple Watch was ik 65 minuten onderweg. Het prachtige bospad brengt je langs vele kastanjebomen en een boerderij voor lekkerbekken “La ferme gourmande de Gourgounel”. Hier kun je biologische eieren en kippen lopen. Het is bekend wegens het boek “Lettres de Gourgounel”, geschreven door de schotse schrijver Kenneth White die tussen 1962 en 1966 de oude boerderij, toen nog een ruïne, bewoonde. Hij trok zich terug in dit volledig verlaten oord, omgeven door de woeste natuur van de Ardèche, om in een tijdelijk isolement zichzelf volledig te onttrekken aan de invloeden van het dagelijks leven in de stad en de blik naar binnen te richten. Het boek staat hoog aangeschreven! Hier bij de boerderij trof ik een bijzondere zwarte bal aan en geen idee wat het was. De huidige Kenneth White, Remi, legde me uit dat het een natuurlijke val was voor horzels. De zwarte bal trekt de insecten aan maar deze bal is in de zomer bloedheet.

Horzelval

De horzel zoekt verlichting en vliegt naar het witte puntje hoog bovenin dat in feite de val is. Ik vervolg mijn herfstwandeling middels de wit/gele aanduidingen links naar beneden. Aan mijn linkerzijde hoor ik de rivier “La Beaume” en de herfstbladeren reiken tot aan mijn knieën.  En dan op een gegeven moment zie je daar de prachtige oude brug die naar Beaumont leidt. Dit is de plek waar ik mijn lunch nuttigde, alleen met de natuur. Mijn jas rondom mijn middel want de temperatuur kroop steeds maar omhoog en het zonnetje scheen wellustig.

LA PAROT – CHAMPUSSAC – LABOULE

Na de oversteek van de brug staan een aantal huizen dicht bij elkaar. “La Parot” heet het hier.

La parot

ik sla rechtsaf en zien na 30 meter aan de overkant van de straat alweer de geel/witte aanduidingen. Hier ga ik het bos weer in en de stijging is behoorlijk, ik voel mijn bilspieren spannen bij elke stap. Na een mooie route kom ik uit in Champussac, een piepklein gehuchtje, waar ik de aanwijzingen Laboule volg. Ik blijf op de geasfalteerde kleine weg waar ik alleen maar een paar mensen tegenkom die kastanjes rapen. Bij aankomst in Laboule blijf ik de doorgaande weg vervolgen aan de rechterkant en ik kom zo precies uit waar het wandelpad weer verder gaat. Let op, de geel/witte aanwijzingen volg je maar een klein stukje, ze worden op een gegeven moment vergezeld van een geel/blauw Yin/Yang teken en dat is wat je moet volgen! Blijf aan de linkerkant en langzaam daalt het pad af naar beneden naar de doorgaande (piepkleine) slingerende weg.

LE CHAMP BLANC

Wegaanduiding Laboule

Op deze weg houdt ik rechts aan tot ik de aanduiding “Champ Blanc” tegenkom. Hier ga ik verder het bos volgen. Het pad komt uit bij een geasfalteerde weg waar ik links naar beneden doorloop tot de aanduiding “L’estrade” op een bord met rode letters. Let op, er is eerder al een bord “L’estrade est”, deze is dus niet de juiste. Wederom kom ik langs een klein huizengroepje waarachter het pad doorloopt naar “Le Fraysse” een prachtig landgoed van “Les sisters” twee superleuke tweelingzusjes. Mijn wandeling loopt achter hun huis langs en ik ben weer op de “Sentier des Druides”. Dit pad blijf ik volgen tot ik als vanzelf naar links wordt geleid en via een oud ezelpad over de gladde keitjes naar beneden mijn weg vervolg. En nu zie ik rechts L’Xpérience al liggen. Ik voel de herfstwandeling in mijn benen en kuiten en de laatste meters leg ik langzaam af. Inmiddels is het 27 graden en mijn warme jas rond mijn middel en de rugzak op mijn rug zorgen voor een zweterig lijf dat de leden onder een warme douche moet gaan ontspannen.

WANDELVAKANTIE

Deze wandeling maakt deel uit van een wandelvakantie die ik organiseer met verschillende inspirerende wandelingen rondom L’Xpérience. Wil je meer weten over deze wandelvakantie of  andere door ons georganiseerde wandelvakanties? Klik dan hier! Wil je het door Rinell geschreven E-book “14 schitterende wandelingen in de Ardèche” ontvangen? Klik dan hier!

Wandelen duur                               : 6 uur en 22,57 kilometer
Wandelen moeilijkheidsgraad      : gemiddeld maar zwaar